Det är en djupt rotad tradition i Sverige att betrakta postservice som en grundläggande rättighet, tillgänglig för varje individ var de än befinner sig i landet.

Det är därför med betydande besvikelse vi bevittnar hur Postnord, med sitt monopol på spårbara småförsändelser via varubrev, fattar beslut som drabbar småföretag och kunder i mindre städer hårt.

Postnords varubrevsfiasko.

Nyligen har Postnord valt att endast tillåta mottagning av varubrev på postkontor, vilka enbart är belägna i städerna.

tvätta
Bilden fungerar som en annons.För att göra en beställning, klicka på fotot.

Som en följd måste företag som distribuerar små och lätta artiklar nu vända sig till dyrare paketsändningar för att kunna ge sina kunder spårbarhet.

Detta är ett beslut som inte endast höjer utgifterna för företagen, men också för konsumenterna.

Det handlar inte bara om att kostnaderna ökar.

Detta berör den grundläggande principen att likvärdig tillgång till postservice ska vara tillgänglig för varje person.

Glesbygden, som redan utmanas av olika servicegap, blir än en gång negligerad.

Detta är en tung slag för småföretag som förlitar sig på att kunna frakta varor både kostnadseffektivt och spårbart.

De har nu valet att antingen ta de högre kostnaderna på sig eller att övervältra dem på konsumenterna.

Varje val här är ohållbart i det långa loppet och kan orsaka en nedgång i konkurrenskraften för svenska företag.

Detta är också en angelägenhet som rör rättvisa.

Postnord, som är i statens ägo, bör därmed verka i enlighet med folkets intressen.

Att försvåra för många i befolkningen att använda sig av grundläggande postservice bryter mot denna princip.

Varje del av Sverige ska kunna nyttja likvärdiga villkor för kommers och kommunikation.

Det är uppseendeväckande att Postnord redan innehar ett utlämningsnät för paket som skulle kunna distribuera varubrev, om de erhöll riktlinjer.